Де потрібно буде реєструвати право власності на нерухоме майно у 2012 році?
Сучасне суспільство вимагає того, щоб право власності, а особливо право власності на нерухоме майно, було надійно захищеним. Безумовно, найважливішим заходом держави у цій сфері є реєстрація права власності. Реєстрація права власності на нерухоме майно – це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення права власності на нерухоме майно шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
На сьогодні, державна реєстрація права власності проводиться реєстраторами комунальних підприємств бюро технічної інвентаризації (БТІ), згідно Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Мін’юсту № 7/5 від 07.02.2002р.Втім, документи на державну реєстрацію права власності в БТІ приймаются тільки до 15 грудня 2011 року. До якого ж органу власникові потрібно буде подавати документи на державну реєстрацію права власності після зазначеної дати?
З 1 січня 2012 року реєструвати право власності на нерухомість за місцем його розташування буде Міністерство юстиції України. Таких повноважень міністерству надала Верховна Рада, ухваливши 11 лютого 2010 року зміни до закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень". А точніше - Державна реєстраційна служба України (Укрдержреєстр - www.derzhreestr.gov.ua), створена Указом Президента України від 6 квітня 2011 року №401/2011, та її структурні підрозділи головних управлінь юстиції Міністерства юстиції України в АРК, в областях, містах Києві та Севастополі, а також районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних, міжрайонних управлінь юстиції. Спеціально для реєстрації прав на нерухоме майно у службі створено відповідний департамент і відділи.
Укрдержреєстр є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань реалізації державної політики у сферах державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, інших громадських формувань, статутів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, якщо їх реєстрація передбачена законами, статуту територіальної громади міста Києва, друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб’єктів інформаційної діяльності.
Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і порядкок надання витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно був затверджений постановою Кабінету Міністрів № 703 від 22.06.2011р., і набуває чинності з 01.01.2012 року.
Як бачимо, президент та уряд впорядкували правовідносини з питань реєстрації (окрім транспортних засобів, суден, об’єктів інтелектуальної власності тощо), створивши єдину службу – Укрдержреєстр, і наділивши її відповідними повноваженнями. Одним недоліком, на нашу думку, є її несталий правовий статус – лише як органу у системі центральних органів виконавчої влади.
|